Wil jij je publiek

laten nadenken | meesleuren | overdonderen | boos maken | schokken | uitdagen?

                      

Wat word je?

Bij ons ontwikkel je je tot een theatermaker. Als je dat wilt kun je leren werken met specifieke doelgroepen. Onze route theatermaken is door Kunstkeur aangemerkt als kaderopleiding. Dit betekent dat we voldoen aan de eisen van het Raamleerplan kaderopleiding Theaterregisseur voor de Amateurkunst.

 

Wat leer je?

Je ontwikkelt didactische vaardigheden om het groepsproces te begeleiden, feedback over te brengen en individuele spelers te begeleiden. Je maakt kennis met theatervormgeving en het werken met specifieke doelgroepen. Daarnaast ontwikkel je artistieke vaardigheden om vanuit jouw fascinatie een interessante, mooie, hilarische, aangrijpende voorstelling te maken.

 

Wat doe je?

Je volgt theatermaken 1 t/m 4. Je werkt vanuit je fascinatie aan artistieke concepten en maakt presentaties en voorstellingen. Je stelt jouw persoonlijke route samen door een aantal specials te volgen en een keuze uit de rest van ons aanbod te maken. Je krijgt theorie aangereikt, bespreekt ideeën en voortgang met elkaar en krijgt supervisie. Je werkt met mensen van buiten als stage, je beoordeelt elkaar en ontwikkelt nieuwe ideeën. Je draagt de verantwoordelijkheid voor je werk, laat je zien aan publiek en laat je beoordelen.

 

Hoe begeleiden we je?

Als je onze route theatermaken volgt ben je onderdeel van academie Babel. Op de academie staat persoonlijke ontwikkeling leren van elkaar en in dialoog zijn centraal. We hechten waarde aan de ontmoeting en uitwisseling. Je krijgt  een mentor die samen met jou je persoonlijke leerroute bepaalt en die regelmatig samen met jou reflecteert op je leerproces.

 

De route naar een diploma

Na aanmelding nodigen we je uit voor een motivatiegesprek en auditie.  Als je wordt aangenomen heb je een startgesprek met je mentor om te bekijken welke specials en ander aanbod je gaat volgen. We beoordelen en bespreken je vooruitgang na afronding van ieder onderdeel. Als blijkt dat je je nog niet voldoende ontwikkeld hebt, bedenken we samen met jou wat je extra nodig hebt. De route naar een diploma duurt minimaal twee jaar, om je diploma te behalen moet je alle onderdelen met een voldoende afronden.

 

En wat als ik….
  • een deel van de route theatermaken wil volgen, zonder naar een diploma toe te werken?
  • sneller naar een diploma wil toewerken, omdat ik al veel ervaring heb?
  • de route theatermaken wil volgen zonder te werken met specifieke doelgroepen?
  • langer dan twee jaar wil doen over de route theatermaken?

 

Dat kan allemaal, we bespreken dit in je startgesprek.

 

Klik hier voor een overzicht van veelgestelde vragen.

 

aanmelden

stuur een mail aan

wilbert@theaterbabelrotterdam.nl 

en we plannen samen

een persoonlijke afspraak.

 

JOUW ROUTE

Hieronder lees je de onderdelen die vallen onder de route theatermaken.

Je stelt je route samen met:

  • basis route: theatermaken 1-4
  • theatermaken specials
  • open atelier / masterclasses op 7 zaterdagen
  • andere onderdelen van ons aanbod

 

overzicht route theatermaken 2017-2018 (PDF)

 

BASIS ROUTE: THEATERMAKEN 1 -4

theatermaken 1 – dit wil ik maken

We onderzoeken hoe je visie en fascinatie kan omzetten naar een artistiek concept. Je maakt je didactische eigenschappen eigen om zo’n concept om te zetten naar een theatrale gebeurtenis. Je leert over theatervormgeving en het werken met specifieke doelgroepen. We sluiten af met het presenteren en bespreken van onze concepten met elkaar en anderen.

Onder leiding van:  Sylvia Weening, Anne Karin ten Bosch, Tineke Boomsma.

  • Dit onderdeel is ook los te volgen, klik hier.

 

theatermaken  2 – van concept naar theatrale gebeurtenis

We oefenen met het creëren van een presentatie op de vloer met spelers van buiten. Je ontwikkelt je didactische en artistieke vaardigheden verder en zet ze in bij het uitwerken van je concept. Je bereidt een externe uitvoering van een theatrale gebeurtenis voor. Tijdens de bijeenkomsten is er ruimte voor intervisie, coaching en supervisie en toon je je ontwikkeling tijdens een open repetitie. Je wordt beoordeeld op het proces, niet op het eindresultaat. We sluiten af met een presentatie aan publiek.

Onder leiding van:  Sylvia Weening

  • Dit onderdeel is ook los te volgen, klik hier.

 

theatermaken  3.1 – onderzoek op de vloer 

We doen onderzoek op de vloer. Je doet vooronderzoek met je doelgroep en onderzoekt je thema en visie voor je examenstuk . Je sluit dit vooronderzoek af met een presentatie aan publiek. Je opbrengsten neem je mee naar  Theatermaken 3.2

 

THEATERMAKEN  3.2 – mijn artistiek concept

Je ontwikkelt een artistiek concept voor een voorstelling van een uur. Dit concept vormt de basis voor de voorstelling die je gaat maken in Theatermaken 4. Tijdens de bijeenkomsten is er ruimte voor intervisie, coaching en supervisie. Ter afsluiting worden alle plannen gepresenteerd, besproken en beoordeeld.

Onder leiding van:  Sylvia Weening, Tineke Boomsma

  • Dit onderdeel is ook los te volgen, klik hier.

 

theatermaken  4 – hier ben ik: een theatermaker

Je werkt je concept verder uit tot een voorstelling van een uur voor publiek. Dit is je examenstuk. Tijdens de bijeenkomsten is er ruimte voor intervisie, coaching en supervisie. Je krijgt persoonlijke begeleiding bij de ontwikkeling van het toneelbeeld van je examenstuk en advies bij je lichtplan. Je wordt beoordeeld op de voorstelling volgens de criteria van het Landelijk Raamleerplan. Als afsluiting van het hele traject volgt een eindgesprek waarin tevens bekend wordt gemaakt of je geslaagd bent

Onder leiding van:  Sylvia Weening, Tineke Boomsma

  • Dit onderdeel is ook los te volgen, klik hier.

 

SPECIALS 2017-2018

SEMESTER 1

dramaturgie: open of gesloten ? – Celine Buren

In ieder stuk kun je structuur toepassen. Maar hoe doe je dat bij een dansvoorstelling, een stuk zonder personages of een voorstelling die uit losse fragmenten bestaat? In deze workshop maak je kennis met de klassieke dramaturgie en met de open dramaturgie. Met elkaar bezoeken we een voorstelling van Theater Babel en nog een andere voorstelling en onderzoeken we hoe structuur kan worden aangebracht.

  • Dit onderdeel is ook los te volgen, klik hier.

 

theatermaken vanuit je intuïtie  – Mirjam Veldhuizen van Zanten

Als theatermaker kun je werken vanuit een plan, maar je kunt ook werken vanuit je intuïtie. Durf jij je te laten leiden door wat er op de vloer gebeurt?  Hier ontdek je hoe je door goed te kijken en je te laten inspireren door de spelers  nieuwe inzichten en vondsten kunt vinden. We spelen veel zelf om ons te oefenen in een open en nieuwsgierige blik en leren elkaar feedback geven. Je zult ervaren dat als het werken vanuit intuïtie je lukt je hele actieve spelers krijgt.

  • Dit onderdeel is ook los te volgen, klik hier.

 

SEMESTER 2

spelen met een masker op – Arie de Mol

Spelen met een neutraal masker op. Wat als niemand je gezicht kan zien? Deze training is afkomstig uit de Comedia dell’arte. Je onderzoekt met name de fysieke onderdelen van het acteren. Ademgebruik, ruimtelijk inzicht, zintuiglijkheid, timing en focus zijn hier een onderdeel van. Je lichaam gaat spelen en communiceren.

  • Dit onderdeel is ook los te volgen, klik hier.

 

schrijf het feit de fictie in – Enver Husicic

Niet alleen theatermaken maar ook schrijven? Hier leer je hoe je scenes voor een toneelstuk kunt schrijven en hoe je interessante monologen en dialogen schrijft. We oefenen met het omzetten van nieuwsartikelen, geven elkaar feedback en leren van elkaar. Weet jij de anderen te boeien met je teksten? Deze special is goed te gebruiken als vooronderzoek voor je je examenstuk.

  • Dit onderdeel is ook los te volgen, klik hier.